04 November 2010

kawan baik??? jadi musuh???

hmmmm 
tuh topik pagi di Hot FM kuasa 3 biasa la .. fafau, fbi n ag


dalam perjalanan nak ke ofis tu dengar la bebelan dorang bertiga...
di samping mendengar panggilan para pendengar...

dalam pada tuh aku teringat la beberapa peristiwa yang berkaitan dengan topik hangat tuh.

salah satu nya ..
dulu aku ni ader la sahabat... memang rapat gak la.. mula kenal tuh sama2 keje kat Shakey's Pizza..
memang baik giler la... ngan family dia pun rapat.. siap tido la kat umah.. kalau takde duit nak makan nie.. memang mama dia la yg bagi makan la.. adik beradik dia pun baik la .. papa dia pun apa kurangnya...
dan akhirnya. aku ni di anggap la anak angkat mama n papa dia.. 
since aku pun tak berapa nak ada adik beradik kan.. seronok la ni ...
apa yg mama dia nak buat ... aku tolong la.. nak berniaga pun aku tolong... (nak2 laie aku nie kan suka bab2 meniaga nie)
nak dijadikan la cerita nyer.. ketika aku baru je la dapat keje yg agak ok la.... di sebuah syarikat di KL.. mama n papa dia nie.. dapat la projek baik untuk buat catering .... so dorg nie takde  transport (ketika ni aku nie kira minah rempit yg tak berapa rempit la) 
papa dia pun minta la tolong ... bole tak guna nama nak loan keta ...?/ aku ni yg lurus dan bendul yg teramat pun berkata la...'papa gaji kecik la .. mana la layak pakai keta' 

papa : takper papa uruskan .. papa jadi guarantor ..

aku : bole ke papa?

papa : kita cuba la.... 

dan papa pun cuba la apply loan kereta... dan akhirnya approve dengan jaya nyer ... (jap penat plak bercerita ni kan)

bermula episod.. mama meniaga ngan kereta baru... mama n papa banyak dapat projek catering... n aku plak dapat keje baru.. dan jarang la datang umah kerana sibuk dengan keje n aktiviti sendiri....

3 bulan... 4 bulan... tiba2 bank call...

bank: eloo .. ni cik .... kereta cik dah lama tak bayar nie ...? apa kes?

aku: oOoo ye ke??? 

bank : betul la cik.. takkan sy nak tipu plak...

aku : ooo ok2 takpe nanti sy check semula ye ( dalam hati tuh berdebar2). terus letak telefon

cal mama... 

aku : mama... tadi bank ada cal.. keta tak bayar..

mama : keta dah bayar la... angah bayar... 

aku : ooOo y eke? ermm nanti minta resit.. bank kata dah 2 bulan tak bayar...

mama : ok nanti mama bagi.. 
(letak telefon)

cal plak kawan aku

aku: beb...

ex-kawan : nape ??

aku: bank cal aku la kata keta tak bayar... 

ex-kawan : ye ke?? tanya la papa...

aku : ermm ye la (dengan nada hampa)

dan sejak ari tuh... masing2 lepas tangan... dan aku pun buntu ... tak tau macam na nak buat.... dalam pada itu aku kenal plak seorang ni laie... sepasang suami isteri yang anggap aku nie adik nya...tuh pun aku rapat giler... (tak tau la nape aku mudah sangat baik ngan orang )...

cerita la masalah aku dengan keta aku dan keluarga angkat aku... masa tuh kalau aku nak pakai keta memang tak berkemampuan laie... memandangkan gaji tak seberapa...'abang' tuh pun nasihat kan amik keta tuh dan serahkan kepada pihak bank... aku plak tanya macamna cara nyer??? so 'abang' tuh kata minta tolong 'abang long' (gelaran bagi ahli PEKIDA kalau ahli mesti tau pangkat )

aku yang naif ni pun berfikir atas kepercayaan semua... maka kereta itu pun aku amik setelah 5 bulan tak bayar ( kereta ni dah tukar plat no tau )... dan aku serahkan kepada 'abang long' yang bersetuju nak membantu adik2 yang dalam kesusahan (maklumla AMAL, MAKRUF NAHI MUNGKAR)... 

sebulan dua bulan tiga bulan... aku tak dapat sebarang berita... aku pun menghubungi bank status kereta itu.... 

tau tak apa jawapan pihak bank?????????????
kereta awak kan dah bank tarik????? (aku terkedu)

agak2 korang... kalau korang berada di tempat aku macamna ye???

sehingga ke saat ini.. aku terkilan ada... sedih ada... kecewa pun ada... hilang kepercayaan tuh dah semestinya... walaupun dah 5 tahun berlalu kesan nya amat mendalam...

sehingga kini nama still black list.... (ada sambungan cerita nya... nanti la ada masa aku cerita) 
pasal 'abanglong' tuh plak .. betul ke dia memegang amanah dan tanggungjawab itu??? (tentang hal ni pun aku akan ceritakan satu hari nanti)



masih ada ke kawan yg baik ??? yang orang kata senang sama senang susah sama susah???
bagi aku takde... bagi korang???




3 ulasan:

Jumir berkata...

Tiap sesuatu perkara ada hikmahnya. Kawan baik....adalah kawan yg sanggup share sume baik buruk dlm idup kite. Dia akan bantu bila kite jatuhdan sama melompat bile kite hepi. Ila akan jumpe juga kawan2 yg baik satu hari nanti. Insya-Allah.

ferry berkata...

aku kawan baik.. =)

iLa SaHaR berkata...

terima je ngan reda ... memang segala yang berlaku tuh ada hikmah nye.. kalau kita tak terjatuh.. takkan kita tahu rasa sakitnya,,,