19 Disember 2010

DIY: Bagaimana Untuk Renew Roadtax Kereta Yang Berusia 20 Tahun Keatas.

selalu  nya bab2 renew roadtax nie... kalau bukan bank yang uruskan ....
mesti korang suruh runner yang buat... 
betul tak?
tapi keta aku nie.... aku sendiri yang uruskan roadtax nye...
tak perlu pun guna runner... atau pun orang lain buatkan...
takde la susah mana pun kalau nak uruskan... cuma ambil masa sehari gak la...

bagi kereta yang dah berusia lebey dari 20 tahun...
sebelum nak renew roadtax... 
kerajaan dah tetapkan peraturan bahawa kereta lebih usia kena buat pemeriksaan Puspakom..
sebab nya untuk memastikan kereta tuh dalam kondisi yang memuaskan di atas jalan raya.
lagi satu...  mana nak tambah income gomen... dan memeras duit orang yang tak berkemampuan...
hehehehehe jangan marah ye... tapi itu la hakikatnya..

berbalik kepada pemeriksaan Puspakom....
untuk renew roadtax ni ... tidak la ketat sangat pemeriksaan nya..
yang penting... brek ok.. lampu ok.. lantai keta ok... alignment ok.. semua nye ok laaaa...
bole review 10 point yg perlu untuk lulus dalam pemeriksaan Puspakom. klik sini
kOs untuk mendapatka pemeriksaan ini cuma RM 50.00 SAHAJA.
dan akan dilakukan setiapkali roadtax nak di renewkan... untung kan kerajaan...
kalau nak tau kos pemeriksaan bagi setiap kenderaan yang lain tengok kat sini


masa untuk menyiapkan pemeriksaan ni dan laporan pemeriksaan sebenarnya cuma 1 jam.
yang ambil masa tu sebab tunggu turn..
aku cadangkan korang pegi awal pagi atau pun dalam pukul 10.. tak pun dalam kul 3...
aku ni selalu nya buat kat Puspaskom Bangi dekat dengan area kawasan perindustrian selaman....
ada drebar tempat keje lama aku dulu selalu buat kat Puspakom Banting pun ok gak...
disebabkan aku baik ari nie.. ni senarai cawangan yg bole korang pegi ... klik sini ye
teringat bila aku p puspakom... org pelik je tengok aku..
sebab apa tau.. aku sorang je pompuan... yg berurusan dengan puspakom...
kira terer la gak kan... hehehehe puji diri...

ok bila dah lepas dapat laporan Puspakom...
korang pergila kat Pos Malaysia... klik sini kalau nak tau apa lagi produk Pos Malaysia
di situ korang bole beli insurans sekali gus mendapatkan roadtax korang...
sekali jalan.. mudah x? charge yang dikenakan pun tak la mahal pun
(huh promote la plak... Pos Malaysia kena bagi insetif nie hehehe)
tak perlu la cari ejen insurans .. pastu pegi JPJ plak.... nak dapatkan roadtax.

k siap ... tak susahkan.... 
kalau upah runner paling murah pun RM200 skang ni rasanya la kan... 
klu buat sendiri jimat RM tuh bole makan sedap2... hehehe
makan makan makan.....

sebelum terlupa... untuk melancarkan urusan... 
sila pastikan item2 berikut ada:
  • geran kereta.
  • laporan puspakom yang lepas. memudahkan puspakom review.
  • cover note insurans kereta.
  • duit yang mencukupi hehehehe
sedikit info tentang kereta yang berusia ni... memang tak bole amik insurans 3rd party... 
sama mahal dengan 1st party... so lebih baik amik 1st party.
setakat yg aku tau la kalau salah tuh... sila betulkan...

so setakat ni je .. perkongsian info yg dapat aku kongsi kan pada ari nie...
jangan takut belajar sesuatu yg baru... 
seronok bila dah tau...

Tiada ulasan: